Coproducția franco-germano-britanică Joeux Noël din 2005 evocă una dintre fațetele cele mai importante ale zodiei Vărsătorului: aspirația de a transcende diferențierile și conflictele pentru a trăi sentimentul umanității și înfrățirii.
Undeva în Franța anului 1914, pe frontul Primului Război Mondial, trei trupe combatante (una scoțiană și una franceză – de o parte, și una germană – de cealaltă parte) încheie un acord temporar de ‘non-combat’ pentru a putea sărbători Crăciunul. Trupele ies afară din tranșee în ‘Zona Nimănui’ (No Man’s Land) și petrec împreună o seară frumoasă.
Ei își cântă mai întâi separat colindele; atinși de frumusețea cântecelor inamicilor, încep apoi să se acompanieze reciproc. Zodia Peștilor – care, la nivel arhetipal, este zodia păcii – transpare și ea aici: o femeie, o celebră soprană daneză – adusă pe front de partenerul ei pentru a prin vocea sa și prin piesa pe care o interpretează – înalță simțirea tuturor deasupra mizeriei războiului. Muzica este cea care trezește, sensibilizează și mijlocește translația colectivă la un nivel divin, sacru.
Soldații ies din șanțuri, ajung față în față și se privesc, se studiază reciproc. Nu, ceilalți nu sunt monștri fără suflete, sunt oameni la fel ca ei… Nemții aduc ciocolată, francezii scot șampania. Își arată unul altuia fotografiile soțiilor și iubitelor și își comunică unii altora rația zilnică de cartușe pe care au voie să le tragă. Comandantul francez și cel german schimbă impresii și amintiri: germanul își amintește cu nostalgie de perioada sa frumoasă petrecută în Paris și îl uimește pe francez când îi spune că soția sa este franțuzoaică. Francezul este îndurerat pentru că a pierdut portofelul cu poza soției în timpul ultimului atac. Întâmplarea face că portofelul a fost găsit de un soldat german și se află acum în posesia neamțului care i-l înapoiază. Un soldat scoțian – care fusese preot înainte de recrutare – oficiază o slujbă de Crăciun la care toți soldații iau parte.
A doua zi comandanții cad la un alt acord: să-și poată lua trupurile camarazilor morți în tranșeele inamice și să le îngroape. Mai târziu joacă un meci de fotbal și petrec un timp plăcut împreună. Apoi cad de acord să faciliteze trecerea curierilor cu mesajele și scrisorile soldaților către familiile lor care nu au vești despre ei. Își oferă, rând pe rând, adăpost, în propriile tranșee, împotriva atacurilor programate ale propriilor artilerii. În final refuză să mai lupte unii împotriva altora, ceea ce face ca trupele să fie retrase cu totul din acel front (iar ei vor fi nevoiți să suporte consecințele alegerii lor de a nu lupta).
Am spus că Zodia Peștilor este Zodia Păcii și, ca cititor cunoscător de astrologie, ai putea contesta afirmația mea spunând: ‘Păi nu, de fapt Balanța este Zodia Păcii, pentru că Balanța este cea care caută armonia și tinde să evite conflictele’. Ei bine, Balanța este considerată pe nedrept zodia păcii. În Balanță avem, întradevăr tendința de a aduce contrariile în armonie (în scopul de a le integra), dar Balanța poate face asta nu doar prin acorduri și armistiții, ci și prin luptă și opoziție. În Balanță putem deveni fie aliați, fie adversari redutabili (iar faptul că zodia războiului și morții – Scorpionul – urmează Balanței în Zodiac este un argument important în acest sens). Pe de altă parte Vărsătorul trece dincolo de contradicțiile Balanței și sesizează substratul profund uman din spatele lor, iar Peștii pătrund la un nivel și mai profund – cel a sacralității întregii vieți – și înglobează în această trăire / viziune holistică toate ființele vii (dar și cele ce ar putea exista în alte lumi…).
Ajungând în etapa Vărsătorului, oamenii găsesc lucruri care-i leagă și-i unesc trecând dincolo de diferențele date de origine și circumstanțe și realizează că, dacă circumstanțele ar fi diferite, ei ar putea fi prieteni.
Filmul are la bază o poveste adevărată. În plus, este o producție europeană – filmată în România – și face și aluzii subtile la ideea multiculturalismului care face parte și azi din mentalitatea și agenda europeană și care este o temă fundamentală a Vărsătorului. Este un film frumos și tonic despre speranță și încredere (iar acestea sunt atât de mult legate de natura fundamentală a ultimelor două zodii: Vărsătorul și Peștii).